vrijdag 27 november 2020

Nagios TOPdesk koppeling

In samenwerking met TOPdesk is een Nagios TOPdesk koppeling ontwikkeld. De koppeling zorgt er voor dat de door Nagios geconstateerde incidenten worden doorgegeven aan TOPdesk. Na registratie in TOPdesk wordt er vervolgens door TOPdesk voor gezorgd dat het incident “acknowledged” wordt in Nagios met de vermelding van het incident nummer van TOPdesk.

Om deze koppeling succesvol te kunnen installeren zijn er de volgende minimale eisen:

  • Minimaal TOPdesk Professional versie 4 of Enterprise versie 4, dit impliceert dat ook de TOPdesk application server en webinterface aanwezig is;
  • TOPdesk “Gebeurtenissen en acties” module;
  • Server namen in TOPdesk en Nagios XI moeten gelijk zijn (fully qualified of short name); Hoofdletter gevoeligheid (TOPdesk is niet hoofdletter gevoelig, Nagios is wel hoofdletter gevoelig);
  • Red Hat Enterprise Linux (RHEL) of CentOS als besturingssysteem;
  • Nagios Core of Nagios XI.

De koppeling tussen TOPdesk en Nagios wordt bewerkstelligd door de hostnamen te koppelen met de TOPdesk object id’s.

De installatie van de koppeling wordt door een consultant van TOPdesk en een consultant van Conclusion Xforce op dezelfde dag uitgevoerd. Hierbij is het van belang dat een TOPdesk applicatiebeheerder en een Nagios beheerder aanwezig zijn. Bij de installatie is het overdragen van kennis inbegrepen zodat de eigen medewerkers voor verdere configuratie kunnen zorg dragen.

Geïnteresseerd in de Nagios TOPdesk koppeling? Neem gerust contact met ons op!